PROJEKT do przedłożenia na posiedzeniu Senatu w dniu 12.06.2006r

 (uwzględnia zmiany wprowadzone w dniu 1.06.2006r.)

       

Dział II.  Organizacja Uczelni

§ 14

1.  Jednostkami organizacyjnymi Uczelni, z zastrzeżeniem § 15 ust. 5-8, są: wydziały, oddziały, instytuty, katedry, kliniki, zakłady, centra badawcze, centra dydaktyczno-badawcze, zespoły dydaktyczne, zespoły badawcze, pracownie, laboratoria, obserwatoria, stacje naukowe, studia (studium), gimnazja i licea akademickie, biblioteki, archiwa, ośrodki, muzea, zakłady doświadczalne, jednostki administracji oraz inne jednostki usługowe i gospodarcze.

2.  W Uczelni mogą być tworzone jednostki inne niż wymienione w ust. 1.

 

§ 15

1.  Podstawową jednostką organizacyjną Uczelni jest wydział, którego zadaniem jest tworzenie warunków do prowadzenia działalności naukowej i dydaktycznej oraz kształcenia kadry naukowej. W ramach wydziałów mogą być tworzone oddziały kierowane przez prodziekanów.

2.  Wydział może być utworzony, gdy zatrudnionych w nim będzie, jako w podstawowym miejscu pracy, co najmniej dwanaście osób posiadających tytuł naukowy profesora lub stopień naukowy doktora habilitowanego, w tym, co najmniej, sześć osób posiadających tytuł naukowy profesora i reprezentujących określoną dziedzinę nauki.

3.  W ramach wydziału mogą istnieć jako jednostki organizacyjne: oddziały, instytuty, katedry, zakłady, kliniki, oddziały kliniczne na bazie obcej, centra badawcze, centra dydaktyczno-badawcze, zespoły badawcze, pracownie, laboratoria, obserwatoria, stacje naukowe, studia (studium), biblioteki, archiwum, ośrodki, muzea, zakłady doświadczalne, jednostki administracji oraz inne jednostki usługowe i gospodarcze.

4.  Wydziałem kieruje dziekan. Rada wydziału, będąc najwyższym organem kolegialnym oraz gremium naukowym wydziału, jest odpowiedzialna za jakość życia akademickiego wydziału.

5.  Oprócz Wydziałów w Uczelni istnieje Centrum Kształcenia Podyplomowego, które jest strukturą międzywydziałową, zapewniającą realizację szkolenia podyplomowego prowadzonego przez jednostki organizacyjne Uczelni.

6.  Kierownikowi Centrum Kształcenia Podyplomowego przysługuje tytuł i uprawnienia dziekana, posiadający tytuł naukowy lub stopień naukowy doktora habilitowanego, posiadający jednego zastępcę w randze prodziekana.

7.  Kierownik Centrum Kształcenia Podyplomowego i jego zastępca, któremu przysługuje tytuł i uprawnienia prodziekana, są wybierani przez Kolegium Elektorów na posiedzeniu, na którym dokonuje ono wyboru prorektorów. Do Kierownika Centrum Kształcenia Podyplomowego i jego zastępcy odnoszą się odpowiednio wymagania określone dla dziekana i prodziekana.

8.  Centrum Kształcenia Podyplomowego posiada radę naukową, w skład której wchodzą profesorowie  i doktorzy habilitowani delegowani przez dziekanów, odpowiednio do po dwóch z każdego wydziału [konieczne jest wskazanie jakichś reguł, dotyczących składu tego szczególnego organu]

9.  Wykaz wydziałów Akademii zawiera załącznik nr 6 do niniejszego Statutu.

 

§ 16

1.  Instytut może być jednostką wydziałową, międzywydziałową lub międzyuczelnianą.

2.  Zadaniem instytutu jest prowadzenie działalności naukowej i dydaktycznej oraz kształcenie kadr naukowych w zakresie określonej dziedziny nauki, dyscypliny lub kilku pokrewnych dyscyplin.

3.  Instytut może być utworzony, gdy zatrudnionych w nim będzie, jako w podstawowym miejscu pracy, co najmniej pięć osób posiadających tytuł naukowy profesora lub stopień naukowy doktora habilitowanego i reprezentujących określoną dziedzinę nauki, w tym co najmniej dwie osoby posiadające tytuł naukowy profesora.

4.  Jeżeli przez okres trzech lat instytut nie spełnia wymogu określonego w ust. 3, podlega przekształceniu w katedrę w trybie określonym w § 26 ust. 3-5.

5.  W ramach instytutu mogą istnieć: katedry, kliniki, zakłady, zespoły badawcze, zespoły dydaktyczne, pracownie, laboratoria, obserwatoria, stacje naukowe, studia, biblioteki oraz jednostki administracyjne, usługowe i gospodarcze.

6.  Instytut jako jednostka wydziałowa oraz dyrektor instytutu podlegają dziekanowi wydziału, w skład którego wchodzi instytut.

7.  Instytut oraz dyrektor podlegają dziekanowi wydziału, w skład którego wchodzi instytut. 

8. Instytut jako jednostka międzyuczelniana podlega rektorowi i Senatowi.

 

§ 17

1.  Katedra może być jednostką wydziałową oraz instytutową.

2.  Zadaniem katedry jest prowadzenie działalności naukowej i dydaktycznej w ramach dyscypliny lub specjalności naukowej, kształcenie kadry naukowej, a także prowadzenie działalności diagnostyczno - leczniczej stanowiącej przedmiot wyodrębnionej dyscypliny naukowej.

3.  Katedra może być utworzona, gdy zatrudnionych w niej będzie, jako w podstawowym miejscu pracy, co najmniej ośmiu nauczycieli akademickich, w tym, co najmniej, dwie osoby posiadające stopień naukowy doktora habilitowanego, z których jedna powinna posiadać tytuł naukowy.

4.  Jeżeli przez okres trzech lat katedra nie spełnia wymogu określonego w ust. 3, podlega przekształceniu w zakład lub klinikę w trybie określonym w § 26 ust. 3-5.

5.  W ramach katedr mogą istnieć: zakłady, kliniki, zespoły badawcze, zespoły dydaktyczne, pracownie, laboratoria, obserwatoria, stacje naukowe, studia, biblioteki oraz jednostki administracyjne i usługowe.

 

§ 18

1.  Klinika i zakład prowadzi badania naukowe w zakresie specjalności i uczestniczy w procesie dydaktycznym, a także prowadzi działalność diagnostyczno-leczniczą stanowiącą przedmiot wyodrębnionej dyscypliny naukowej.

2.  Klinika i zakład może być utworzony, gdy zatrudniona w nim będzie, jako w podstawowym miejscu pracy, co najmniej jedna osoba posiadająca tytuł naukowy lub stopień doktora habilitowanego.

 

§ 19

1.  Zespół badawczy lub dydaktyczny powoływany jest dla wykonania zadania naukowego lub dydaktycznego.

2.  Zespoły badawcze lub dydaktyczne mogą powoływać: rektor, dziekani, dyrektorzy instytutów, kierownicy katedr, kierownicy zakładów, kierownicy klinik, w zależności od zakresu zadania naukowego i składu zespołu.

 

§20

1.  W celu prowadzenia działalności naukowo-dydaktycznej Uczelnia może tworzyć centra badawcze lub centra dydaktyczno-badawcze jako jednostki uczelniane lub międzyuczelniane.

2.  Centra, o których mowa w ust. 1, Uczelnia może tworzyć w porozumieniu z innymi podmiotami, w szczególności z instytucjami naukowymi, w tym również zagranicznymi.

 

§ 21

1.  W celu wypełniania zadań dydaktycznych może być utworzone studium jako jednostka wydziałowa lub międzywydziałowa.

2.  Studium organizuje i prowadzi działalność o określonym profilu kształcenia, specjalizacji i formie studiów; studium może mieć charakter interdyscyplinarny.

 

§ 22

1.  W Uczelni działają podległe rektorowi jednostki ogólnouczelniane wykonujące wyodrębnione zadania naukowe, dydaktyczne i usługowe.

2.  W celu lepszego wykorzystania potencjału intelektualnego i technicznego uczelni oraz transferu wyników prac naukowych do gospodarki, uczelnie mogą prowadzić akademickie inkubatory przedsiębiorczości oraz centra transferu technologii.

3.  Akademicki inkubator przedsiębiorczości tworzy się w celu wsparcia działalności

gospodarczej środowiska akademickiego lub pracowników uczelni i studentów będących przedsiębiorcami.

4.  Akademicki inkubator przedsiębiorczości utworzony:

1) w formie jednostki ogólnouczelnianej - działa na podstawie regulaminu zatwierdzonego przez senat uczelni;

2) w innej formie - działa w oparciu o odpowiednie dokumenty  ustrojowe.

5.  Centrum transferu technologii tworzy się w celu sprzedaży lub nieodpłatnego przekazywania wyników badań i prac rozwojowych do gospodarki.

6.  Centrum transferu technologii utworzone:

1) w formie jednostki ogólnouczelnianej - działa na podstawie regulaminu zatwierdzonego przez Senat uczelni;

2) w innej formie - działa na podstawie odpowiednich dokumentów ustrojowych.

7.  W akademickim inkubatorze przedsiębiorczości lub centrum transferu technologii, utworzonych w formie ogólnouczelnianych jednostek organizacyjnych, tworzy się rady nadzorujące, których skład i kompetencje określone są odpowiednio   w ich regulaminach.

8.  Dyrektora akademickiego inkubatora przedsiębiorczości lub centrum transferu technologii, działających w formie ogólnouczelnianych jednostek organizacyjnych powołuje rektor po zasięgnięciu opinii senatu, spośród kandydatów przedstawionych przez rady nadzorujące tych jednostek.

 

§ 23

1.  W Uczelni działają uczelniane zakłady opieki zdrowotnej, kliniki oraz oddziały kliniczne działające na bazie innych szpitali.

    Jednostki organizacyjne na bazie obcej działają na podstawie porozumień zawartych pomiędzy Akademią a właściwym organem założycielskim.

2.  Uczelnia jest organem założycielskim dla zakładów opieki zdrowotnej, szpitali klinicznych - określonych przez  ministra właściwego do spraw zdrowia  w drodze rozporządzenia, przy czym:

1) szpitale kliniczne stanowią bazę do realizacji zadań dydaktycznych i badawczych w powiązaniu z udzielaniem świadczeń zdrowotnych i promocją zdrowia;

2) szpitale kliniczne uczestniczą w przygotowywaniu osób do wykonywania zawodu medycznego i kształcenia osób wykonujących zawód medyczny;

3) za wykonywanie zadań dydaktycznych i badawczych realizowanych w szpitalach klinicznych odpowiedzialność ponosi Akademia, a za świadczenie usług medycznych odpowiedzialność ponosi szpital kliniczny;

4) Rektor dokonuje kontroli i oceny działalności szpitala klinicznego oraz pracy dyrektora, w szczególności w zakresie:

a)  realizacji zadań statutowych, dostępności i poziomu udzielanych świadczeń,

b)  prawidłowości gospodarowania mieniem,

c)  gospodarki finansowej;

5) Rektor  obowiązany jest przekazać ministrowi właściwemu ds. zdrowia informację obejmującą wyniki kontroli w zakresie, o którym mowa w pkt 4.

3.  Szpitale kliniczne tworzy,  znosi,  przekształca i likwiduje Senat na wniosek rektora.  

4.  Zasady organizacji i funkcjonowania szpitali klinicznych regulują odrębne przepisy, a w szczególności  ustawa o zakładach opieki zdrowotnej, w związku z czym:

1) szpitalem klinicznym kieruje dyrektor, z którym rektor nawiązuje i rozwiązuje stosunek pracy albo zawiera umowę cywilnoprawną;

2) odpowiedzialność za zarządzanie szpitalem klinicznym ponosi dyrektor szpitala klinicznego;

3) dyrektor szpitala klinicznego reprezentuje ten szpital na zewnątrz;

4) dyrektor szpitala klinicznego jest przełożonym pracowników szpitala klinicznego;

5)  konkurs na stanowisko ordynatora-kierownika kliniki oraz ordynatora-kierownika ogłasza i przeprowadza rektor;  do postępowania konkursowego stosuje się odpowiednio  postanowienia regulaminu konkursu  na kierownika  jednostki organizacyjnej;

6)  szpital kliniczny będący samodzielnym publicznym zakładem opieki zdrowotnej pokrywa we własnym zakresie ujemny wynik finansowy;

 5.  Szpitalom klinicznym dotacje  przyznaje minister właściwy do spraw zdrowia za pośrednictwem Uczelni.

6.  Rektor powołuje i odwołuje radę społeczną szpitala klinicznego oraz zwołuje pierwsze posiedzenie tej rady.

7.  W skład rady społecznej szpitala klinicznego wchodzą:

1)  jako przewodniczący - przedstawiciel rektora uczelni

2)  jako członkowie:

a)  przedstawiciel ministra właściwego do spraw zdrowia,

b)  przedstawiciel wojewody,

c)  przedstawiciel przewodniczącego zarządu samorządu województwa,

d)  przedstawiciel okręgowej izby lekarskiej,

e)  przedstawiciel okręgowej rady pielęgniarek i położnych,

f)  osoby powołane przez senat uczelni w liczbie nie przekraczającej pięć osób.

8. Członkiem rady społecznej szpitala klinicznego nie może być osoba pozostająca w stosunku pracy z zakładem opieki zdrowotnej utworzonym przez Akademię.

9.  Strukturę organizacyjną, cele i zakres działania szpitala klinicznego a także zadania rady społecznej, czas trwania kadencji oraz okoliczności odwoływania członków rady zawiera statut szpitala zatwierdzony przez Senat.

 

§ 24

1.  Działalność wydawniczą prowadzi Oficyna Wydawnicza, podległa bezpośrednio kanclerzowi.

2.  Rektor może powołać radę wydawniczą w celu opracowania strategii działalności wydawniczej i  poligraficznej Uczelni.

 

§ 25

1.  Uczelnia może prowadzić podległe rektorowi gimnazja i licea akademickie.

2.  Nadzór pedagogiczny nad działalnością gimnazjum i liceum akademickiego sprawuje kurator oświaty na podstawie odrębnych przepisów.

 

§ 26

1.  Wydziały tworzy, przekształca i znosi Senat na wniosek rektora.

2.  Jednostki ogólnouczelniane oraz centra badawcze i centra dydaktyczno-badawcze tworzy, przekształca i znosi Senat na wniosek rektora, po zasięgnięciu opinii zainteresowanych rad wydziałów.

3.  Jednostki organizacyjne wchodzące w skład wydziałów tworzy, przekształca i znosi rektor po zasięgnięciu opinii Senatu, na wniosek dziekana zaopiniowany przez radę wydziału.

4.  Biblioteki specjalistyczne tworzy, przekształca i znosi rektor na wniosek kierownika zainteresowanej jednostki organizacyjnej, w której ma funkcjonować ta biblioteka, po zasięgnięciu opinii rady bibliotecznej i dyrektora Biblioteki Uczelnianej.

5.  Jednostki organizacyjne o charakterze administracyjnym, doświadczalnym, usługowym i gospodarczym tworzy, przekształca i znosi rektor.  Rektor może przekazać swoje uprawnienia dotyczące tworzenia, przekształcania i znoszenia jednostek administracyjnych kanclerzowi.

6.  Utworzenie jednostki organizacyjnej Uczelni może nastąpić jedynie wraz z określeniem i zapewnieniem źródeł finansowania jej działalności.

 

§ 27

1.  Zadania i zakres działania oraz strukturę jednostek organizacyjnych ogólnouczelnianych oraz centrów, o których mowa w § 20, ustalają ich regulaminy uchwalane przez Senat na wniosek rektora, zaopiniowane przez radę właściwej jednostki.

2.  Zadania i zakres działania oraz strukturę organizacyjną instytutów i innych jednostek organizacyjnych wydziału ustalają ich regulaminy.

3.  Regulaminy, o których mowa w ust. 2, uchwala rada wydziału na wniosek dziekana po zasięgnięciu opinii rady właściwej jednostki. Regulaminy wchodzą w życie po zatwierdzeniu przez rektora.

 

§ 28

1.  Instytutem kieruje dyrektor.

2.  Dyrektorem instytutu może być nauczyciel akademicki zatrudniony w Uczelni jako podstawowym miejscu pracy, posiadający stopień naukowy doktora habilitowanego.

 

§ 29

Dyrektora instytutu powołuje i odwołuje rektor na wniosek rady wydziału po zasięgnięciu opinii Senatu.

 

§ 30

1.  Dyrektorzy są powoływani na kadencje odpowiadające kadencji władz Akademii.

2.  Powołanie może być odnawiane, z tym, że liczba kolejnych kadencji nie może być większa niż dwie.

3.  Dyrektora instytutu odwołuje rektor na wniosek rady wydziału po zasięgnięciu opinii Senatu.

 

§ 31

1.  Dyrektor jest przełożonym wszystkich pracowników instytutu.

2.  Do zadań dyrektora instytutu należy w szczególności:

1) zarządzanie mieniem instytutu oraz dysponowanie środkami finansowymi instytutu w ramach przyznanych funduszy,

2) zapewnianie warunków do prowadzenia działalności dydaktycznej w instytucie i koordynowanie tej działalności w zakresie określonym przez radę wydziału,

3) zapewnianie warunków do prowadzenia działalności badawczej przez pracowników instytutu,

4) występowanie z wnioskami w sprawach zatrudniania, awansowania i nagradzania pracowników instytutu,

5) występowanie do właściwych organów kolegialnych i jednoosobowych z wnioskami we wszystkich sprawach dotyczących instytutu,

6) wykonywanie innych czynności przewidzianych przepisami prawa, postanowieniami statutu oraz uchwałami i zarządzeniami organów Uczelni.

 

§ 32

1.  W instytucie działa rada instytutu.

2.  W skład rady instytutu wchodzą:

1) dyrektor instytutu;

2) zatrudnieni w instytucie profesorowie i doktorzy habilitowani;

3) przedstawiciele pozostałych nauczycieli akademickich wybrani spośród ich grona w liczbie stanowiącej 20% składu rady;

4) wybrani przedstawiciele studentów i doktorantów w liczbie stanowiącej 20% składu rady w tym 1 doktorant;

5) przedstawiciele pracowników instytutu nie będący nauczycielami akademickimi wybrani spośród ich grona w liczbie stanowiącej 5% składu rady;

3.  Rada instytutu jest organem opiniodawczym w sprawach działalności dydaktycznej, naukowej i leczniczej lub diagnostycznej instytutu oraz w sprawach dotyczących jego rozwoju.

4.  Rada instytutu działa na podstawie niniejszego statutu oraz regulaminu instytutu.

 

§ 33

Dyrektor instytutu jest odpowiedzialny za pracę instytutu przed radą instytutu, organami wydziału i rektorem.

 

§ 34

1.  Kierownikiem katedry może być osoba z tytułem naukowym lub stopniem naukowym doktora habilitowanego zatrudniona w Uczelni w pełnym wymiarze czasu pracy, dla którego Akademia jest podstawowym miejscem pracy.

2.  Kierownika katedry, po wyłonieniu w drodze konkursu, powołuje i odwołuje rektor na wniosek dziekana zaopiniowany przez radę wydziału.

3.  Kandydata na kierownika katedry przedstawia radzie wydziału dziekan.

  

§ 35

1.  Kierownikiem kliniki, zakładu może być nauczyciel akademicki zatrudniony w Uczelni w pełnym wymiarze czasu pracy, dla którego Akademia jest podstawowym miejscem pracy, posiadający co najmniej stopień doktora habilitowanego.

2.  Kierownika kliniki, zakładu powołuje i odwołuje rektor na wniosek dziekana zaopiniowany przez radę wydziału.

3.  Kandydata na stanowisko kierownika kliniki, zakładu przedstawia radzie wydziału dziekan.

 

§ 36

Kierownika katedry, kliniki, zakładu powołuje się na czas określony we wniosku dziekana, jednak nie dłuższy niż 6 lat. Powołanie może być odnawiane.

 

§ 37

1.  Do zadań kierownika katedry, kliniki, zakładu należy w szczególności:

1)  ustalanie obsady zajęć dydaktycznych oraz dbanie o ich właściwy poziom,

2)  organizowanie działalności naukowej,

3)  dbanie o stały rozwój naukowy pracowników,

4)  prowadzenie działalności profilaktyczno - leczniczej i diagnostycznej,

5)  dbanie o rzetelne wykonywanie obowiązków przez pracowników i studentów, instytutu.

2.  Do zadań kierownika katedry, kliniki, zakładu nie wchodzącego w skład instytutu należy również:

1)  występowanie z wnioskami w sprawach zatrudnienia, awansowania i nagradzania  pracowników katedry, kliniki lub zakładu,

2)  występowanie z wnioskami do właściwych organów kolegialnych i jednoosobowych  we wszystkich sprawach dotyczących katedry, kliniki, zakładu,   

3)  wykonywanie innych czynności przewidzianych przepisami prawa, postanowieniami statutu oraz uchwałami i zarządzeniami organów Uczelni. 

3.  Kierownik katedry, kliniki, zakładu jest przełożonym pracowników zatrudnionych w tych jednostkach.

 

§ 38

Kierownik katedry, kliniki, zakładu nie wchodzącego w skład instytutu jest odpowiedzialny za pracę katedry, kliniki lub zakładu przed organami wydziału.

 

§ 39

Kierownikiem studium może być nauczyciel akademicki zatrudniony w Uczelni jako podstawowym miejscu pracy.

 

§ 40

1.  Kierownika studium powołuje i odwołuje rektor po zasięgnięciu opinii ogółu pracowników studium oraz opinii Senatu.

2.  Kierownika studium powołuje się na czas określony we wniosku rektora nie dłuższy niż 6 lat. Powołanie może być odnawialne.

3.  Zastępcę kierownika studium powołuje rektor na wniosek kierownika, po zasięgnięciu opinii Senatu.

 

§ 41

Do zadań kierownika studium należy w szczególności:

1) zarządzanie mieniem studium oraz dysponowanie środkami finansowymi studium,

2) dbanie o właściwy poziom zajęć dydaktycznych,

3) występowanie z wnioskami w sprawach zatrudniania, awansowania i nagradzania pracowników studium,

4) występowanie do senatu i rektora z wnioskami we wszystkich sprawach dotyczących studium,

5) wykonywanie innych czynności przewidzianych przepisami prawa, postanowieniami statutu oraz uchwałami Senatu i zarządzeniami Rektora.

 

§ 42

Kierownik studium jest przełożonym wszystkich pracowników studium.

 

§ 43

Wymagania kwalifikacyjne, zadania oraz tryb powoływania kierowników jednostek organizacyjnych, nie określone w statucie, określają regulaminy tych jednostek.

 

§ 44

1.  Bibliotekę Uczelnianą tworzą: Biblioteka Główna oraz biblioteki wydziałów, instytutów, katedr, klinik i innych jednostek organizacyjnych (jako biblioteki specjalistyczne), stanowiąc jednolity system biblioteczno-informacyjny Uczelni.

2.  Pracownicy bibliotek specjalistycznych podlegają dyrektorowi Biblioteki Uczelnianej.

 

 

    

 wstecz  |  wyjście