PROJEKT do przedłożenia na posiedzeniu Senatu w dniu
12.06.2006r (uwzględnia zmiany wprowadzone w dniu 1.06.2006r.)
|
|
Dział II. Organizacja Uczelni | |
§ 14 1.
Jednostkami organizacyjnymi Uczelni, z zastrzeżeniem § 15
ust. 5-8, są: wydziały, oddziały, instytuty, katedry,
kliniki, zakłady, centra badawcze, centra dydaktyczno-badawcze, zespoły
dydaktyczne, zespoły badawcze, pracownie, laboratoria, obserwatoria,
stacje naukowe, studia (studium), gimnazja i licea akademickie,
biblioteki, archiwa, ośrodki, muzea, zakłady doświadczalne, jednostki
administracji oraz inne jednostki usługowe i gospodarcze. 2.
W Uczelni mogą być tworzone jednostki inne niż wymienione w
ust. 1. §
15 1.
Podstawową jednostką organizacyjną Uczelni jest wydział, którego
zadaniem jest tworzenie warunków do prowadzenia działalności naukowej
i dydaktycznej oraz kształcenia kadry naukowej. W ramach wydziałów
mogą być tworzone oddziały kierowane przez prodziekanów. 2.
Wydział może być utworzony, gdy zatrudnionych w nim będzie,
jako w podstawowym miejscu pracy, co najmniej dwanaście osób posiadających
tytuł naukowy profesora lub stopień naukowy doktora habilitowanego, w
tym, co najmniej, sześć osób posiadających tytuł naukowy profesora
i reprezentujących określoną dziedzinę nauki. 3.
W ramach wydziału mogą istnieć jako jednostki organizacyjne:
oddziały, instytuty, katedry, zakłady, kliniki, oddziały kliniczne na
bazie obcej, centra badawcze, centra dydaktyczno-badawcze, zespoły
badawcze, pracownie, laboratoria, obserwatoria, stacje naukowe, studia
(studium), biblioteki, archiwum, ośrodki, muzea, zakłady doświadczalne,
jednostki administracji oraz inne jednostki usługowe i gospodarcze. 4.
Wydziałem kieruje dziekan. Rada wydziału, będąc najwyższym
organem kolegialnym oraz gremium naukowym wydziału, jest odpowiedzialna
za jakość życia akademickiego wydziału. 5.
Oprócz Wydziałów w Uczelni istnieje Centrum Kształcenia
Podyplomowego, które jest strukturą międzywydziałową, zapewniającą
realizację szkolenia podyplomowego prowadzonego przez jednostki
organizacyjne Uczelni. 6.
Kierownikowi Centrum Kształcenia Podyplomowego przysługuje
tytuł i uprawnienia dziekana, posiadający tytuł naukowy lub
stopień naukowy doktora habilitowanego, posiadający jednego zastępcę
w randze prodziekana. 7.
Kierownik Centrum Kształcenia Podyplomowego i jego zastępca, któremu
przysługuje tytuł i uprawnienia prodziekana, są
wybierani przez Kolegium Elektorów na posiedzeniu, na którym
dokonuje ono wyboru prorektorów. Do Kierownika Centrum
Kształcenia Podyplomowego i jego zastępcy odnoszą się odpowiednio
wymagania określone dla dziekana i prodziekana. 8.
Centrum Kształcenia Podyplomowego posiada radę naukową, w
skład której wchodzą profesorowie
i doktorzy habilitowani delegowani przez dziekanów, odpowiednio
do po dwóch z każdego wydziału [konieczne jest wskazanie
jakichś reguł, dotyczących składu tego szczególnego organu] 9.
Wykaz wydziałów Akademii zawiera załącznik nr 6 do
niniejszego Statutu. §
16 1.
Instytut może być jednostką wydziałową, międzywydziałową
lub międzyuczelnianą. 2.
Zadaniem instytutu jest prowadzenie działalności naukowej i
dydaktycznej oraz kształcenie kadr naukowych w zakresie określonej
dziedziny nauki, dyscypliny lub kilku pokrewnych dyscyplin. 3.
Instytut może być utworzony, gdy zatrudnionych w nim będzie,
jako w podstawowym miejscu pracy, co najmniej pięć osób posiadających
tytuł naukowy profesora lub stopień naukowy doktora habilitowanego i
reprezentujących określoną dziedzinę nauki, w tym co najmniej dwie
osoby posiadające tytuł naukowy profesora. 4.
Jeżeli przez okres trzech lat instytut nie spełnia wymogu określonego
w ust. 3, podlega przekształceniu w katedrę w trybie określonym w §
26 ust. 3-5. 5.
W ramach instytutu mogą istnieć: katedry, kliniki, zakłady,
zespoły badawcze, zespoły dydaktyczne, pracownie, laboratoria,
obserwatoria, stacje naukowe, studia, biblioteki oraz jednostki
administracyjne, usługowe i gospodarcze. 6.
Instytut jako jednostka wydziałowa oraz dyrektor instytutu
podlegają dziekanowi wydziału, w skład którego wchodzi instytut. 7. Instytut oraz dyrektor podlegają dziekanowi wydziału, w skład którego wchodzi instytut. 8.
Instytut jako jednostka międzyuczelniana podlega rektorowi i Senatowi. §
17 1.
Katedra może być jednostką wydziałową oraz instytutową. 2.
Zadaniem katedry jest prowadzenie działalności naukowej i
dydaktycznej w ramach dyscypliny lub specjalności naukowej, kształcenie
kadry naukowej, a także prowadzenie działalności diagnostyczno -
leczniczej stanowiącej przedmiot wyodrębnionej dyscypliny naukowej. 3.
Katedra może być utworzona, gdy zatrudnionych w niej będzie,
jako w podstawowym miejscu pracy, co najmniej ośmiu nauczycieli
akademickich, w tym, co najmniej, dwie osoby posiadające stopień
naukowy doktora habilitowanego, z których jedna powinna
posiadać tytuł naukowy. 4.
Jeżeli przez okres trzech lat katedra nie spełnia wymogu określonego
w ust. 3, podlega przekształceniu w zakład lub klinikę w trybie określonym
w § 26 ust. 3-5. 5.
W ramach katedr mogą istnieć: zakłady, kliniki, zespoły
badawcze, zespoły dydaktyczne, pracownie, laboratoria, obserwatoria,
stacje naukowe, studia, biblioteki oraz jednostki administracyjne i usługowe. §
18 1.
Klinika i zakład prowadzi badania naukowe w zakresie specjalności
i uczestniczy w procesie dydaktycznym, a także prowadzi działalność
diagnostyczno-leczniczą stanowiącą przedmiot wyodrębnionej
dyscypliny naukowej. 2.
Klinika i zakład może być utworzony, gdy zatrudniona w nim będzie,
jako w podstawowym miejscu pracy, co najmniej jedna osoba posiadająca
tytuł naukowy lub stopień doktora habilitowanego. §
19 1.
Zespół badawczy lub dydaktyczny powoływany jest dla wykonania
zadania naukowego lub dydaktycznego. 2.
Zespoły badawcze lub dydaktyczne mogą powoływać: rektor,
dziekani, dyrektorzy instytutów, kierownicy katedr, kierownicy zakładów,
kierownicy klinik, w zależności od zakresu zadania naukowego i składu
zespołu. §20 1.
W celu prowadzenia działalności naukowo-dydaktycznej Uczelnia
może tworzyć centra badawcze lub centra dydaktyczno-badawcze jako
jednostki uczelniane lub międzyuczelniane. 2.
Centra, o których mowa w ust. 1, Uczelnia może tworzyć w
porozumieniu z innymi podmiotami, w szczególności z instytucjami
naukowymi, w tym również zagranicznymi. §
21 1.
W celu wypełniania zadań dydaktycznych może być utworzone
studium jako jednostka wydziałowa lub międzywydziałowa. 2.
Studium organizuje i prowadzi działalność o określonym
profilu kształcenia, specjalizacji i formie studiów; studium może mieć
charakter interdyscyplinarny. §
22 1.
W Uczelni działają podległe rektorowi jednostki ogólnouczelniane
wykonujące wyodrębnione zadania naukowe, dydaktyczne i usługowe. 2.
W celu lepszego wykorzystania potencjału intelektualnego i
technicznego uczelni oraz transferu wyników prac naukowych do
gospodarki, uczelnie mogą prowadzić akademickie inkubatory przedsiębiorczości
oraz centra transferu technologii. 3.
Akademicki inkubator przedsiębiorczości tworzy się w celu
wsparcia działalności gospodarczej
środowiska akademickiego lub pracowników uczelni i studentów będących
przedsiębiorcami. 4.
Akademicki inkubator przedsiębiorczości utworzony: 1)
w formie jednostki ogólnouczelnianej - działa na podstawie regulaminu
zatwierdzonego przez senat uczelni; 2)
w innej formie - działa w oparciu o odpowiednie dokumenty
ustrojowe. 5.
Centrum transferu technologii tworzy się w celu sprzedaży lub
nieodpłatnego przekazywania wyników badań i prac rozwojowych do
gospodarki. 6.
Centrum transferu technologii utworzone: 1)
w formie jednostki ogólnouczelnianej - działa na podstawie regulaminu
zatwierdzonego przez Senat uczelni; 2)
w innej formie - działa na podstawie odpowiednich
dokumentów ustrojowych. 7.
W akademickim inkubatorze przedsiębiorczości lub centrum
transferu technologii, utworzonych w formie ogólnouczelnianych
jednostek organizacyjnych, tworzy się rady nadzorujące, których skład
i kompetencje określone są odpowiednio
w ich regulaminach. 8.
Dyrektora akademickiego inkubatora przedsiębiorczości lub
centrum transferu technologii, działających w formie ogólnouczelnianych
jednostek organizacyjnych powołuje rektor po zasięgnięciu opinii
senatu, spośród kandydatów przedstawionych przez rady nadzorujące
tych jednostek. §
23 1.
W Uczelni działają uczelniane zakłady opieki zdrowotnej,
kliniki oraz oddziały kliniczne działające na bazie innych szpitali.
Jednostki organizacyjne na bazie obcej działają na podstawie
porozumień zawartych 2.
Uczelnia jest organem założycielskim dla zakładów opieki
zdrowotnej, szpitali klinicznych - określonych przez
ministra właściwego do spraw zdrowia
w drodze rozporządzenia, przy czym: 1)
szpitale kliniczne stanowią bazę do realizacji zadań dydaktycznych i
badawczych w powiązaniu z udzielaniem świadczeń zdrowotnych i promocją
zdrowia; 2)
szpitale kliniczne uczestniczą w przygotowywaniu osób do wykonywania
zawodu medycznego i kształcenia osób wykonujących zawód medyczny; 3)
za wykonywanie zadań dydaktycznych i badawczych realizowanych w
szpitalach klinicznych odpowiedzialność ponosi Akademia, a za świadczenie
usług medycznych odpowiedzialność
ponosi szpital kliniczny; 4)
Rektor dokonuje kontroli i oceny działalności szpitala klinicznego
oraz pracy dyrektora, w szczególności w zakresie: a)
realizacji zadań statutowych, dostępności i poziomu
udzielanych świadczeń, b)
prawidłowości gospodarowania mieniem, c)
gospodarki finansowej; 5)
Rektor obowiązany jest
przekazać ministrowi właściwemu ds. zdrowia informację obejmującą
wyniki kontroli w zakresie, o którym mowa w pkt 4. 3.
Szpitale kliniczne tworzy, znosi,
przekształca i likwiduje Senat na wniosek rektora.
4.
Zasady organizacji i funkcjonowania szpitali
klinicznych regulują odrębne przepisy, a w szczególności
ustawa o zakładach opieki zdrowotnej, w związku z czym:
1)
szpitalem klinicznym kieruje dyrektor, z którym rektor
nawiązuje i rozwiązuje stosunek pracy albo zawiera umowę cywilnoprawną; 2)
odpowiedzialność za zarządzanie szpitalem klinicznym ponosi dyrektor
szpitala klinicznego; 3)
dyrektor szpitala klinicznego reprezentuje ten szpital na zewnątrz; 4)
dyrektor szpitala klinicznego jest przełożonym pracowników szpitala
klinicznego; 5)
konkurs na stanowisko ordynatora-kierownika kliniki oraz
ordynatora-kierownika ogłasza i przeprowadza rektor;
do postępowania konkursowego stosuje się odpowiednio
postanowienia regulaminu konkursu
na kierownika jednostki
organizacyjnej; 6)
szpital kliniczny będący samodzielnym publicznym
zakładem opieki zdrowotnej pokrywa we własnym zakresie ujemny wynik
finansowy; 5.
Szpitalom klinicznym dotacje
przyznaje minister właściwy do spraw zdrowia za pośrednictwem
Uczelni. 6.
Rektor powołuje i odwołuje radę społeczną szpitala
klinicznego oraz zwołuje pierwsze posiedzenie tej rady. 7.
W skład rady społecznej szpitala klinicznego wchodzą: 1)
jako przewodniczący - przedstawiciel rektora uczelni 2)
jako członkowie: a)
przedstawiciel ministra właściwego do spraw zdrowia, b)
przedstawiciel wojewody, c)
przedstawiciel przewodniczącego zarządu samorządu województwa, d)
przedstawiciel okręgowej izby lekarskiej, e)
przedstawiciel okręgowej rady pielęgniarek i położnych, f)
osoby powołane przez senat uczelni w liczbie nie przekraczającej
pięć osób. 8.
Członkiem rady społecznej szpitala klinicznego nie może być osoba
pozostająca w stosunku pracy z zakładem opieki zdrowotnej
utworzonym przez Akademię. 9.
Strukturę organizacyjną, cele i zakres działania
szpitala klinicznego a także zadania rady społecznej, czas trwania
kadencji oraz okoliczności odwoływania członków rady zawiera statut
szpitala zatwierdzony przez Senat. §
24 1.
Działalność wydawniczą prowadzi Oficyna Wydawnicza, podległa
bezpośrednio kanclerzowi. 2.
Rektor może powołać radę wydawniczą w celu opracowania
strategii
działalności wydawniczej i poligraficznej
Uczelni. §
25 1.
Uczelnia może prowadzić podległe rektorowi gimnazja i licea
akademickie. 2.
Nadzór pedagogiczny nad działalnością gimnazjum i liceum
akademickiego sprawuje kurator oświaty na podstawie odrębnych przepisów. §
26 1.
Wydziały tworzy, przekształca i znosi Senat na wniosek rektora. 2.
Jednostki ogólnouczelniane oraz centra badawcze i centra
dydaktyczno-badawcze tworzy, przekształca i znosi Senat na wniosek
rektora, po zasięgnięciu opinii zainteresowanych rad wydziałów. 3.
Jednostki organizacyjne wchodzące w skład wydziałów tworzy,
przekształca i znosi rektor po zasięgnięciu opinii Senatu, na wniosek
dziekana zaopiniowany przez radę wydziału. 4.
Biblioteki specjalistyczne tworzy, przekształca i znosi rektor
na wniosek kierownika zainteresowanej jednostki organizacyjnej, w której
ma funkcjonować ta biblioteka, po zasięgnięciu opinii rady
bibliotecznej i dyrektora Biblioteki Uczelnianej. 5.
Jednostki organizacyjne o charakterze administracyjnym, doświadczalnym,
usługowym i gospodarczym tworzy, przekształca i znosi rektor.
Rektor może przekazać swoje uprawnienia dotyczące tworzenia,
przekształcania i znoszenia jednostek administracyjnych kanclerzowi. 6.
Utworzenie jednostki organizacyjnej Uczelni może nastąpić
jedynie wraz z określeniem i zapewnieniem źródeł
finansowania jej działalności. §
27 1.
Zadania i zakres działania oraz strukturę jednostek
organizacyjnych ogólnouczelnianych oraz centrów, o których mowa w §
20, ustalają ich regulaminy uchwalane przez Senat na wniosek rektora,
zaopiniowane przez radę właściwej jednostki. 2.
Zadania i zakres działania oraz strukturę organizacyjną
instytutów i innych jednostek organizacyjnych wydziału ustalają ich
regulaminy. 3.
Regulaminy, o których mowa w ust. 2, uchwala rada wydziału na
wniosek dziekana po zasięgnięciu opinii rady właściwej jednostki.
Regulaminy wchodzą w życie po zatwierdzeniu przez rektora. §
28 1.
Instytutem kieruje dyrektor. 2.
Dyrektorem instytutu może być nauczyciel akademicki zatrudniony
w Uczelni jako podstawowym miejscu pracy, posiadający
stopień naukowy doktora habilitowanego. §
29 Dyrektora instytutu powołuje i
odwołuje rektor na wniosek rady wydziału po zasięgnięciu §
30 1.
Dyrektorzy są powoływani na kadencje odpowiadające kadencji władz
Akademii. 2.
Powołanie może być odnawiane, z tym, że liczba
kolejnych kadencji nie może być większa niż dwie. 3.
Dyrektora instytutu odwołuje rektor na wniosek rady wydziału
po zasięgnięciu opinii Senatu. §
31 1.
Dyrektor jest przełożonym wszystkich pracowników instytutu. 2.
Do zadań dyrektora instytutu należy w szczególności: 1)
zarządzanie mieniem instytutu oraz dysponowanie środkami finansowymi
instytutu w ramach przyznanych funduszy, 2)
zapewnianie warunków do prowadzenia działalności dydaktycznej w
instytucie i koordynowanie tej działalności w zakresie określonym
przez radę wydziału, 3)
zapewnianie warunków do prowadzenia działalności badawczej przez
pracowników instytutu, 4)
występowanie z wnioskami w sprawach zatrudniania, awansowania i
nagradzania pracowników instytutu, 5)
występowanie do właściwych organów kolegialnych i jednoosobowych z
wnioskami we wszystkich sprawach dotyczących instytutu, 6)
wykonywanie innych czynności przewidzianych przepisami prawa,
postanowieniami statutu oraz uchwałami i zarządzeniami organów
Uczelni. §
32 1.
W instytucie działa rada instytutu. 2.
W skład rady instytutu wchodzą: 1)
dyrektor instytutu; 2)
zatrudnieni w instytucie profesorowie i doktorzy habilitowani; 3)
przedstawiciele pozostałych nauczycieli akademickich wybrani spośród
ich grona w liczbie stanowiącej 20% składu rady; 4)
wybrani przedstawiciele studentów i doktorantów w liczbie stanowiącej
20% składu rady w tym 1 doktorant; 5)
przedstawiciele pracowników instytutu nie będący nauczycielami
akademickimi wybrani spośród ich grona w liczbie stanowiącej 5% składu
rady; 3.
Rada instytutu jest organem opiniodawczym w sprawach działalności
dydaktycznej, naukowej i leczniczej lub diagnostycznej instytutu oraz w
sprawach dotyczących jego rozwoju. 4.
Rada instytutu działa na podstawie niniejszego statutu oraz
regulaminu instytutu. §
33 Dyrektor instytutu jest
odpowiedzialny za pracę instytutu przed radą instytutu, organami
wydziału i rektorem. §
34 1.
Kierownikiem katedry może być osoba z tytułem naukowym lub
stopniem naukowym doktora habilitowanego zatrudniona w Uczelni w
pełnym wymiarze czasu pracy, dla którego Akademia jest podstawowym
miejscem pracy. 2.
Kierownika katedry, po wyłonieniu w drodze konkursu, powołuje i
odwołuje rektor na wniosek dziekana zaopiniowany przez radę wydziału.
3.
Kandydata na kierownika katedry przedstawia radzie wydziału
dziekan. §
35 1.
Kierownikiem kliniki, zakładu może być nauczyciel akademicki
zatrudniony w Uczelni w pełnym wymiarze czasu pracy, dla którego
Akademia jest podstawowym miejscem pracy, posiadający co najmniej
stopień doktora habilitowanego. 2.
Kierownika kliniki, zakładu powołuje i odwołuje rektor na
wniosek dziekana zaopiniowany przez radę wydziału. 3.
Kandydata na stanowisko kierownika kliniki, zakładu przedstawia
radzie wydziału dziekan. §
36 Kierownika katedry, kliniki, zakładu
powołuje się na czas określony we wniosku dziekana, jednak nie dłuższy
niż 6 lat. Powołanie może być odnawiane. §
37 1.
Do zadań kierownika katedry, kliniki, zakładu należy w szczególności:
1)
ustalanie obsady zajęć dydaktycznych oraz dbanie o ich właściwy
poziom, 2)
organizowanie działalności naukowej, 3)
dbanie o stały rozwój naukowy pracowników, 4)
prowadzenie działalności profilaktyczno - leczniczej i
diagnostycznej, 5)
dbanie o rzetelne wykonywanie obowiązków przez pracowników i
studentów, instytutu. 2.
Do zadań kierownika katedry, kliniki, zakładu nie wchodzącego
w skład instytutu należy również: 1)
występowanie z wnioskami w sprawach zatrudnienia, awansowania i
nagradzania pracowników
katedry, kliniki lub zakładu, 2)
występowanie z wnioskami do właściwych organów kolegialnych i
jednoosobowych we
wszystkich sprawach dotyczących katedry, kliniki, zakładu,
3)
wykonywanie innych czynności przewidzianych przepisami prawa,
postanowieniami statutu oraz uchwałami i zarządzeniami organów
Uczelni. 3.
Kierownik katedry, kliniki, zakładu jest przełożonym pracowników
zatrudnionych w tych jednostkach. §
38 Kierownik katedry, kliniki, zakładu
nie wchodzącego w skład instytutu jest odpowiedzialny za pracę
katedry, kliniki lub zakładu przed organami wydziału. §
39 Kierownikiem studium może być
nauczyciel akademicki zatrudniony w Uczelni jako podstawowym
miejscu pracy. §
40 1.
Kierownika studium powołuje i odwołuje rektor po zasięgnięciu
opinii ogółu pracowników studium oraz opinii Senatu. 2.
Kierownika studium powołuje się na czas określony we wniosku
rektora nie dłuższy niż 6 lat. Powołanie może być odnawialne. 3.
Zastępcę kierownika studium powołuje rektor na wniosek
kierownika, po zasięgnięciu opinii Senatu. §
41 Do zadań kierownika studium
należy w szczególności: 1)
zarządzanie mieniem studium oraz dysponowanie środkami finansowymi
studium, 2)
dbanie o właściwy poziom zajęć dydaktycznych, 3)
występowanie z wnioskami w sprawach zatrudniania, awansowania i
nagradzania pracowników studium, 4)
występowanie do senatu i rektora z wnioskami we wszystkich sprawach
dotyczących studium, 5)
wykonywanie innych czynności przewidzianych przepisami prawa,
postanowieniami statutu oraz uchwałami Senatu i zarządzeniami Rektora.
§
42 Kierownik studium jest przełożonym
wszystkich pracowników studium. §
43 Wymagania kwalifikacyjne,
zadania oraz tryb powoływania kierowników jednostek organizacyjnych,
nie określone w statucie, określają regulaminy tych jednostek. §
44 1.
Bibliotekę Uczelnianą tworzą: Biblioteka Główna oraz
biblioteki wydziałów, instytutów, katedr, klinik i innych jednostek
organizacyjnych (jako biblioteki specjalistyczne), stanowiąc jednolity
system biblioteczno-informacyjny Uczelni. 2.
Pracownicy bibliotek specjalistycznych podlegają dyrektorowi
Biblioteki Uczelnianej.
|
|