Konferencja
szkoleniowa dla nauczycieli akademickich
Jak konstruować i oceniać
prace dyplomowe
Konferencja odbyła się w dniu 25 czerwca 2009 r. (czwartek) w Sali
Senatu Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego.
Organizatorem był zespół Zakładu Dydaktyki i Efektów Kształcenia Wydziału
Nauki o Zdrowiu, a Patronat Honorowy nad Spotkaniem objął Prorektor ds. Dydaktyczno-Wychowawczych - prof. dr hab. Marek
Kulus.
Przybyłych przywitała, w imieniu Dziekana Wydziału Nauki o Zdrowiu dr
hab., prof.
nadzw. WUM,
Zdzisława Wójcika, dr
hab. prof. nadzw. WUM,
Ewa Dmoch-Gajzlerska -
Prodziekan ds. kierunku Położnictwo, a następnie głos zabrał prof. dr hab. Marek Kulus.
Zarówno Prorektor ds.
Dydaktyczno-Wychowawczych - prof. dr hab. Marek Kulus, jak i Prodziekan ds.
kierunku Położnictwo
dr hab., prof. nadzw. WUM, Ewa Dmoch-Gajzlerska podkreślili w swych przemówieniach
otwierających Konferencję,
że tematyka spotkania jest ważna i dotyczy wszystkich wydziałów naszej
Uczelni, a każdy pracownik naukowo-dydaktyczny powinien być z nią
zaznajomiony, ponieważ jako promotor może prowadzić prace dyplomowe, jak również
oceniać je jako recenzent. W opinii obecnych na Spotkaniu przedstawicieli Władz
Uczelni, problematyka ta jest również niezwykle ważna w kontekście
konieczności ciągłego podnoszenia jakości kształcenia w naszej Uczelni.
Ideą
przewodnią organizatorów Konferencji była wymiana doświadczeń i poglądów
na temat problematyki przygotowywania prac dyplomowych w naszej Uczelni i
ukazanie konieczności ujednolicenia zasad przygotowania tych prac. Celem zespołu
Zakładu Dydaktyki i Efektów Kształcenia WNoZ i zaproszonych do wykładów Gości
było przedstawienie najważniejszych zasad dotyczących przygotowania prac
dyplomowych, opartych o najnowsze trendy w przygotowaniu nowoczesnych
publikacji, spełniających zasady Evidence Based Medicine i Good
Clinical Practice oraz aktualne
kryteria edytorskie dla czasopism
indeksowanych przez Thomson Institute, znajdujące
się na liście Journal Citation Report,
a także przedstawienie akademickiej tradycji w zakresie zasad postępowania.
Część
szkoleniową konferencji rozpoczął wykład dr n. farm. Mariusza Panczyka pt:
w trakcie promowania i oceniania prac dyplomowych.
Drugie wystąpienie
zatytułowane „Statystyka w pracy
dyplomowej” dotyczyło bardzo istotnego w przygotowywaniu prac
dyplomowych, lecz jakże trudnego zagadnienia analizy statystycznej, które
przedstawił mgr inż. Adam Lusawa,
reprezentujący zaprzyjaźniony z organizatorami spotkania zespół Zakładu
Profilaktyki Zagrożeń Środowiskowych i Alergologii WNoZ WUM.
Pierwszą
część Spotkania zakończyło wystąpienie mgr Joanny Gotlib nt. „Piśmiennictwo
– bazy danych, literatura internetowa”, podczas którego
przedstawione zostały najważniejsze zasady konstruowania spisu piśmiennictwa
w pracy dyplomowej, najczęściej popełniane przez studentów błędy oraz współczesną
problematykę piśmiennictwa internetowego i płynące z korzystania z niego możliwości
i zagrożenia.
Krótką
przerwę wypełniły ożywione, kuluarowe dyskusje na temat podejmowanej podczas
wykładów tematyki. Drugą część spotkania otworzyło wystąpienie mgr
Joanny Jabłońskiej - Pełnomocnika
Rektora WUM ds. ISO na temat „prawa autorskie i system antyplagiatowy”. Wystąpienie wzbudziło
ogromne zainteresowanie, szczególnie, że mgr Joanna Jabłońska niemal „na
żywo” relacjonowała zmiany w uregulowaniach dotyczących postępowania
antyplagiatowego, ustalane podczas odbywającego się równolegle spotkania Władz
Uczelni w tej sprawie.
Kolejne wystąpienie pt: ”Zakresy
wymagań promotorskich i recenzenckich”, przedstawił dr Henryk
Rebandel, który wykazał luki w przepisach wewnętrznych Uczelni, braki w
przeznaczonej dla studentów, odpowiedniej informacji dotyczącej przygotowania
prac dyplomowych, umieszczonej na stronach internetowych wirtualnych dziekanatów.
Przedstawił przykłady skutków
takiego stanu, a także postawił kilka istotnych pytań dotyczących rozwiązań
proceduralnych i roli promotora oraz recenzenta w procesie przygotowania pracy
dyplomowej. Wykład ten również spotkał się z dużym zainteresowaniem słuchaczy,
którzy zgodnie twierdzili o „nieprzystawalności” procedur dotyczących
opieki nad pracami dyplomowymi do rzeczywistych warunków. Dr H. Rebandel w
swoim wystąpieniu wskazał na konieczność opracowania jednolitych standardów
przygotowania prac dyplomowych w naszej Uczelni, określił ramy koniecznych
usprawnień w obecnie obowiązującym systemie oraz nakreślił zakres
kompetencji zarówno promotorów, jak i recenzentów, które to spostrzeżenia i
propozycje mogą stanowić istotny wkład w uzupełnienie i zoptymalizowanie
obecnie istniejących w Uczelni przepisów i procedur.
Przedostatni
wykład: „Jak
przygotować pracę dyplomową do publikacji” przedstawiony przez mgr
J. Gotlib dotyczył podstawowych warunków, jakie powinna spełnić praca
dyplomowa, aby mogła być opublikowana w czasopiśmie naukowym oraz apelował
do promotorów o kierowanie dobrych prac dyplomowych do opublikowania. Myśl
przewodnia tego wystąpienia, jak i jego treść były zgodne z mottem
pierwszego wykładu tego spotkania, który przedstawił dr M. Panczyk, że praca
dyplomowa może po spełnieniu pewnych warunków odpowiadać kryteriom pracy
naukowej.
Szkoleniową
część Spotkania zakończył interesujący wykład dr Marka Wrońskiego –
Rzecznika Rzetelności Naukowej WUM „Plagiat w pracy dyplomowej: co
powinien zrobić promotor”, poświęcony przede wszystkim prawnym i
etycznym aspektom plagiatu, które przedstawione zostały w kontekście międzynarodowym,
w oparciu głównie o doświadczenia wyniesione z wieloletniej pracy na amerykańskich
uczelniach.
W
spotkaniu udział wzięli przedstawiciele wszystkich Wydziałów naszej Uczelni,
a Konferencję zakończyła bardzo ożywiona dyskusja uczestników, która przedłużyła
Spotkanie o prawie dwie godziny ponad planowany czas. Dyskusja ta pokazała jak
wiele problemów i kontrowersji wzbudza wśród pracowników naszej Uczelni
opieka nad pracami dyplomowymi i ich recenzowanie w sytuacji braku istnienia w
Uczelni jednolitych zasad ich przygotowania i oceniania oraz braku spotkań czy
szkoleń dla nauczycieli akademickich poruszających tę jakże ważną
problematykę. Dlatego też mamy nadzieje, że zorganizowana po raz pierwszy
przez nasz Zakład Konferencja szkoleniowa ”Jak konstruować i oceniać prace dyplomowe”
będzie stanowić stały i istotny element wydarzeń w Wydziale
Nauki o Zdrowiu WUM, podczas których problematyka przygotowania prac
dyplomowych będzie aktualizowana, celem podnoszenia jakości naukowej i
formalnej tych prac, jak również podnoszenia jakości kształcenia w naszym
Wydziale. Jesteśmy przekonani, że „najtrudniejszy pierwszy krok” już jest
za nami ...