Konferencja szkoleniowa dla nauczycieli akademickich
Jak konstruować i oceniać prace dyplomowe

 Okiem reportera

            Konferencja odbyła się w dniu 25 czerwca 2009 r. (czwartek) w Sali Senatu Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego. Organizatorem był zespół Zakładu Dydaktyki i Efektów Kształcenia Wydziału Nauki o Zdrowiu, a Patronat Honorowy nad Spotkaniem objął Prorektor ds. Dydaktyczno-Wychowawczych - prof. dr hab. Marek Kulus.

            Przybyłych przywitała, w imieniu Dziekana Wydziału Nauki o Zdrowiu dr hab., prof. nadzw. WUM, Zdzisława Wójcika, dr hab. prof. nadzw. WUM, Ewa Dmoch-Gajzlerska - Prodziekan ds. kierunku Położnictwo, a następnie głos zabrał prof. dr hab. Marek Kulus.

            Zarówno Prorektor ds. Dydaktyczno-Wychowawczych - prof. dr hab. Marek Kulus, jak i Prodziekan ds. kierunku Położnictwo dr hab., prof. nadzw. WUM, Ewa Dmoch-Gajzlerska podkreślili w swych przemówieniach otwierających Konferencję, że tematyka spotkania jest ważna i dotyczy wszystkich wydziałów naszej Uczelni, a każdy pracownik naukowo-dydaktyczny powinien być z nią zaznajomiony, ponieważ jako promotor może prowadzić prace dyplomowe, jak również oceniać je jako recenzent. W opinii obecnych na Spotkaniu przedstawicieli Władz Uczelni, problematyka ta jest również niezwykle ważna w kontekście konieczności ciągłego podnoszenia jakości kształcenia w naszej Uczelni.

            Ideą przewodnią organizatorów Konferencji była wymiana doświadczeń i poglądów na temat problematyki przygotowywania prac dyplomowych w naszej Uczelni i ukazanie konieczności ujednolicenia zasad przygotowania tych prac. Celem zespołu Zakładu Dydaktyki i Efektów Kształcenia WNoZ i zaproszonych do wykładów Gości było przedstawienie najważniejszych zasad dotyczących przygotowania prac dyplomowych, opartych o najnowsze trendy w przygotowaniu nowoczesnych publikacji, spełniających zasady Evidence Based Medicine i Good Clinical Practice oraz aktualne kryteria edytorskie  dla czasopism indeksowanych przez Thomson Institute, znajdujące się na liście Journal Citation Report, a także przedstawienie akademickiej tradycji w zakresie zasad postępowania.

            Część szkoleniową konferencji rozpoczął wykład dr n. farm. Mariusza Panczyka pt: „Struktura pracy dyplomowej różnych typów”, którego mottem była myśl „Praca dyplomowa = Praca naukowa”. W swoim wykładzie dr Mariusz Panczyk podkreślił naukowy charakter pracy dyplomowej, przedstawił różne jej typy i ich charakterystykę oraz najważniejsze zasady obowiązujące w przygotowaniu prac dyplomowych. Wartym podkreślenia walorem wystąpienia był aspekt praktyczny prezentowanych treści i możliwość zastosowania ich 
w trakcie promowania i oceniania prac dyplomowych.

            Drugie wystąpienie zatytułowane „Statystyka w pracy dyplomowej” dotyczyło bardzo istotnego w przygotowywaniu prac dyplomowych, lecz jakże trudnego zagadnienia analizy statystycznej, które przedstawił mgr inż. Adam Lusawa, reprezentujący zaprzyjaźniony z organizatorami spotkania zespół Zakładu Profilaktyki Zagrożeń Środowiskowych i Alergologii WNoZ WUM.

            Pierwszą część Spotkania zakończyło wystąpienie mgr Joanny Gotlib nt. Piśmiennictwo – bazy danych, literatura internetowa”, podczas którego przedstawione zostały najważniejsze zasady konstruowania spisu piśmiennictwa w pracy dyplomowej, najczęściej popełniane przez studentów błędy oraz współczesną problematykę piśmiennictwa internetowego i płynące z korzystania z niego możliwości i zagrożenia.

            Krótką przerwę wypełniły ożywione, kuluarowe dyskusje na temat podejmowanej podczas wykładów tematyki. Drugą część spotkania otworzyło wystąpienie mgr Joanny Jabłońskiej - Pełnomocnika Rektora WUM ds. ISO na temat „prawa autorskie i system antyplagiatowy”. Wystąpienie wzbudziło ogromne zainteresowanie, szczególnie, że mgr Joanna Jabłońska niemal „na żywo” relacjonowała zmiany w uregulowaniach dotyczących postępowania antyplagiatowego, ustalane podczas odbywającego się równolegle spotkania Władz Uczelni w tej sprawie.

            Kolejne wystąpienie pt: Zakresy wymagań promotorskich i recenzenckich”, przedstawił dr Henryk Rebandel, który wykazał luki w przepisach wewnętrznych Uczelni, braki w przeznaczonej dla studentów, odpowiedniej informacji dotyczącej przygotowania prac dyplomowych, umieszczonej na stronach internetowych wirtualnych dziekanatów.  Przedstawił przykłady skutków takiego stanu, a także postawił kilka istotnych pytań dotyczących rozwiązań proceduralnych i roli promotora oraz recenzenta w procesie przygotowania pracy dyplomowej. Wykład ten również spotkał się z dużym zainteresowaniem słuchaczy, którzy zgodnie twierdzili o „nieprzystawalności” procedur dotyczących opieki nad pracami dyplomowymi do rzeczywistych warunków. Dr H. Rebandel w swoim wystąpieniu wskazał na konieczność opracowania jednolitych standardów przygotowania prac dyplomowych w naszej Uczelni, określił ramy koniecznych usprawnień w obecnie obowiązującym systemie oraz nakreślił zakres kompetencji zarówno promotorów, jak i recenzentów, które to spostrzeżenia i propozycje mogą stanowić istotny wkład w uzupełnienie i zoptymalizowanie obecnie istniejących w Uczelni przepisów i procedur.

            Przedostatni wykład: „Jak przygotować pracę dyplomową do publikacji” przedstawiony przez mgr J. Gotlib dotyczył podstawowych warunków, jakie powinna spełnić praca dyplomowa, aby mogła być opublikowana w czasopiśmie naukowym oraz apelował do promotorów o kierowanie dobrych prac dyplomowych do opublikowania. Myśl przewodnia tego wystąpienia, jak i jego treść były zgodne z mottem pierwszego wykładu tego spotkania, który przedstawił dr M. Panczyk, że praca dyplomowa może po spełnieniu pewnych warunków odpowiadać kryteriom pracy naukowej.

            Szkoleniową część Spotkania zakończył interesujący wykład dr Marka Wrońskiego  – Rzecznika Rzetelności Naukowej WUM „Plagiat w pracy dyplomowej: co powinien zrobić promotor”, poświęcony przede wszystkim prawnym i etycznym aspektom plagiatu, które przedstawione zostały w kontekście międzynarodowym, w oparciu głównie o doświadczenia wyniesione z wieloletniej pracy na amerykańskich uczelniach.

            W spotkaniu udział wzięli przedstawiciele wszystkich Wydziałów naszej Uczelni, a Konferencję zakończyła bardzo ożywiona dyskusja uczestników, która przedłużyła Spotkanie o prawie dwie godziny ponad planowany czas. Dyskusja ta pokazała jak wiele problemów i kontrowersji wzbudza wśród pracowników naszej Uczelni opieka nad pracami dyplomowymi i ich recenzowanie w sytuacji braku istnienia w Uczelni jednolitych zasad ich przygotowania i oceniania oraz braku spotkań czy szkoleń dla nauczycieli akademickich poruszających tę jakże ważną problematykę. Dlatego też mamy nadzieje, że zorganizowana po raz pierwszy przez nasz Zakład Konferencja szkoleniowa ”Jak konstruować i oceniać prace dyplomowe” będzie stanowić stały i istotny element wydarzeń w Wydziale Nauki o Zdrowiu WUM, podczas których problematyka przygotowania prac dyplomowych będzie aktualizowana, celem podnoszenia jakości naukowej i formalnej tych prac, jak również podnoszenia jakości kształcenia w naszym Wydziale. Jesteśmy przekonani, że „najtrudniejszy pierwszy krok” już jest za nami ...

 

 

 

 

 

 

Powrót